Inför ridning

Vad roligt att ni vill börja rida hos oss och att du fått en plats i en av våra grupper. Vi vill att ni ska känna er välkomna till oss och stallet. Tveka inte att höra av dig till oss om du har några funderingar på hylte.rf@hotmail.se. Glöm inte att titta på våra fina instruktionsfilmer som visar vad som görs innan under och efter en ridlektion!

Tänk på att vara i god tid innan din lektion, ca 30 min. Inför din lektion ska du eventuellt göra iordning din häst. Vilken häst du får kan du läsa om på schemat i stallet. Instruktören väljer vilka hästar som ska gå och vem som ska rida vem. Naturligtvis kan du önska din favorithäst men tanken är att man ska lära sig rida alla hästar i stallet. Det är ett sätt att utvecklas och lära känna olika typer av hästar. Alla har en egen personlighet.

Kom i god tid innan din lektion startar, ca 30 min. Börja med att ta på dig hjälm. Har du ingen egen finns det att låna i sadelkammaren. Där finns även skyddsväst och sko med klack att låna. Det är viktigt att man har sko med klack, långbyxor, långarmad tröja och hjälm på sig. Gärna även handskar när man rider. Alla under 18 år måste ha hjälm på sig när de vistas i stallet och runt hästarna.

Hämta ett grimskaft och led ut din häst och ställ den i stallgången. . "Säg hej Bobby, nu kommer jag in till dig". Innan du går in till hästen för att göra den uppmärksam på att du kommer. Hästarna har varsin spann med sina borstar, benskydd etc hängandes i sadelkammaren. Hämta hästens spann och börja rykta och kratsa hovarna. Därefter hämtar du sadel och träns. En del hästar har benskydd, de finns i hästen spann om så är fallet. Ställ in stiglädren. När hästen är klar tar du in hästen i boxen och vänta på att instruktören säger till att det är dags att gå ner till ridhuset. OBS Lämna aldrig hästen med utrustning på i boxen och bind aldrig upp den i träns, alltid grimma.

Hos oss har vi ingen stallvärdinna utan du som förälder bär ett stort ansvar att hjälpa dina barn eller dig själv med hästen. Är du helt ny när det gäller ta hand om en häst? Maila hylte.rf@hotmail.se, vi anordnar kurser för de som behöver träna innan terminens start.

Efter lektionen

Hästarna leds upp till stallet igen och nästa ryttare tar över. Ibland ska hästen inte gå lektionen efter. Då är det ditt ansvar att göra iordning hästen. När eleverna i lektionen efter gått ner till ridbanan, binder du upp din häst. Tränsa och sadla av. Borsta igenom hästen och kratsa hovarna. Känn även igenom hästen så den inte fått några skavsår. Därefter leder du in hästen i boxen, klappa om den och säger hej då. Glöm inte stänga boxdörren ordentligt. Sopa upp ordentligt efter dig i stallgången och häng upp hästens spann i sadelkammaren igen.

Det är viktigt att stallet är fri från "saker". Detta för att inte hästarna eller elever ska snubbla och skada sig. Tänk även på att inte springa i stallet eller skrika. Detta kan göra hästarna oroliga. Ett snyggt och rent stall är trivsammast för både hästar och ryttare.

Frågor? Kontakta oss!