Föreningens Historia

Hylte Ryttarförening startades 1975 av några tjejer med egna hästar. De var så unga att föräldrar fick teckna föreningen. De ordnade små tävlingar, hubertusjakter och senare började man också ha ridläger och luciatåg. Lektionsridning ordnades, mest i Lindhult. Ibland åkte man till Halmstad eller Gislaved och red. Inger Ekelund valdes till ordförande 1978 efter Anette Jonsson. Verksamheten fortsatte ungefär som tidigare, men 1981 beslutades att försöka starta ridskola i Boxhult. Hästar lånades in och verksamheten började med 12 elever i tre grupper. Anette Jonsson var ridlärare.

Fler vuxna och erfarna hästmänniskor strömmade till. Agneta Ljunggren var en av dem och lektionerna kunde utökas.

HyRF blev 1983 antagen i Ridfrämjandet. Samma år anlades en paddock i Boxhult med kommunens hjälp. Även ungdomssektionen bildades detta år. HyRF köpte också sin första häst Carmencita (Fia), en svart Shetlandsponny. Hon köptes under våren men under hösten började hon bli rund om magen. Fet trodde man först, men i början av december kom ett litet stoföl.

Ridverksamheten utvecklades och Boxhult blev för litet. Kommunen föreslog att verksamheten skulle flyttas till Rydögård. Lycka i föreningen då det skulle möjliggöra en fortsatt utveckling av verksamheten. Under hösten 1986 rustades stallet i Rydö upp och verksamheten flyttades.

Vårt befintliga ridhus byggdes 1996 och med pompa och ståt invigdes detta 11 maj 1997.

Idag är vi en förening med ca 200 medlemmar och ca 120 ridande elever. Drivkraften att fortsätta utveckla verksamheten finns fortfarande kvar.

elementor pro discount
using google maps on websites