Regler för ridning på fri tid i ridhus och på ridbana vid HyRF

1. Alla som använder ridhus och ridbana ska vara medlemmar i Hylte Ryttarförening. Icke medlemmar är välkomna mot dubbel anläggningsavgift.

2. Alla avgifter ska vara betalda i förskott.

3. Hästar som befinner sig på anläggningen ska ha aktuellt vaccinationsskydd för influensa A2 (läs mer i TR I eller kontakta föreningen för detaljer).

4. På den fria tiden kan hoppning, longering, tömkörning och löshoppning bedrivas. Alla som utnyttjar ridhus/ridbana samtidigt ska dock vara överens om vilka aktiviteter som ska bedrivas.

5. Hoppning, löshoppning och tömkörning får endast ske om någon över 18 är med som ansvarig.

6. Hoppning, longering och tömkörning får endast ske om de övriga som rider i ridhuset tillåter det. Har någon börjat hoppa, longera eller tömköra får detta fortsätta till avslut dock max 30 minuter om annan väntar.

7. Körning med vagn är inte tillåtet i ridhuset utanför lektionstid.

8. Ta upp träck efter din häst och töm kärran när den är full.

9. Vid all ridning, löshoppning och tömkörning på anläggningen ska hjälm bäras.

Följ nedanstående regler för din egen säkerhet vid ridning.

1. Knacka innan du går in i ridhuset och invänta svar.

2. Upp- och avsittning sker i mitten av en volt för att inte hindra andra ridande.

3. All skritt sker innanför ridspåret. Övriga gångarter på spåret.

4. Håll till höger vid möte.

5. Ryttare som rider på spåret har förtur framför de som rider en väg.

6. Halt görs lämpligen i mitten av en volt för att inte hindra någon.

7. Smacka eller använd inte spö när du är nära någon annan.

8. Om du behöver leda din häst, håll dig innanför spåret för att inte hindra övriga ryttare.

9. Gå ut ur ridhuset när ridlektionerna börjar.

Anläggningsavgifter erlägges i förväg

Anläggningsavgift per termin: 500 kr alternativt 700 kr för familj i samma hushåll

Vårtermin: 1 januari - 30 juni

Hösttermin: 1 juli - 31 december

Alternativt engångsavgift: 50 kr/gång, detta betalar du in på vårt bankgiro eller swish innan du använder anläggningen. Skriv även upp dig i pärmen som finns i ridhuset.

För att använda vår anläggning måste du vara medlem i föreningen. Icke medlemmar är välkomna mot dubbel anläggningsavgift.

Upptagen tid

Ridhuset är upptaget när det finns ridskolelektioner eller är bokat enligt kalendern.

Se under ridskola tider och kalendern.

När du betalar in din avgift se till att skriva ditt namn, personnummer, adress med telefonnummer och beskrivning av vilken avgift det gäller.

Du betalar in på bankgiro: 915-1176 eller swish: 123 188 14 73

Anläggningsavgift betalas av alla som använder anläggningen privat, detta gäller vid all privatträning oavsett vem du rider för eller om du rider/tränar på egen hand.

Bokning av ridhus/ridbanan

Regler för bokning av ridhus/ridbana och anläggningsavgifter:

Ridskolans lektionstider och HyRFs arrangemang har alltid förtur vid bokning!

1. Ridhus/ridbana är inte bokningsbara på lördagar och söndagar mellan klockan 8.00 - 13.00 och 18.00 - 20.00.

2. Ridhuset ska bokas minst en vecka i förväg. Kontrollera lediga tider i Kalendern på ryttarföreningens hemsida.

o Det ska tydlig framgå om paddock eller ridhus bokas.

o Det ska också framgå vilken aktivitet som ska genomföras.

3. Bokning av ridhus/ridbana för privat bruk, där ridbanan inte är tillgänglig för andra ryttare, kostar 500 kr/h + anläggningsavgift.

4. Samtliga avgifter ska betalas i förskott. För avgifter mm se nedan.

5. Alla hästar som befinner sig på anläggningen ska ha aktuellt vaccinationsskydd för influensa A2.

6. Avbokning ska göras HyRFs mail senast 3 dagar före aktuellt datum. Tider som inte avbokas är belagda med en avgift till föreningen på 200 kr. Akut sjukdom, som leder till sen avbokning godtas och är avgiftsfri.

7. Avsteg från ovan regler ska godkännas av styrelsen.

Anläggningsavgiften ska betalas av alla som använder anläggningen. Det gäller alltså oavsett vem du rider för eller om du rider/tränar på egen hand. Ridskolans hästar och hästar inackorderade i privatstallet erlägger inte anläggningsavgift.