Sabina med Snoopy 2021

Tävling med ridskolehäst

Under vissa förutsättningar finns det möjlighet att tävla med ridskolehästar på externa tävlingar. Verksamhetschefen bedömer vilka tävlingar, vilka hästar och vilka elever som får deltaga. Bedömningen utgår utifrån kunskapsnivå, skaderisk, tävlingens lämplighet och avstånd, belastning på ridskolehästen och fodervärdarnas tillgång på sin skötarhäst.

• I första hand är det tävlingsgrupper som får delta i externa tävlingar och därefter efter kunskapsnivå.
  • Lämpliga tävlingsnivåer är LD, LC+ och LB.
  • De tävlingar som kommer gälla är P&J, P&R, Lokal tävling och hemmatävling.
  • Sommarhästar får starta 1 tävlingar i närområdet och det kommer i sådana fall skrivas in i sommarhästkontraktet.
  • Ridskolechef, ridinstruktör eller annan utsedd lämplig person med tävlingsvana ska vara med på tävling.

Kostnad för lån av ridskolehäst:

• Tävlingar som är "öppna" för samtliga ridskoleelever, tex maskeradhoppning, påskhoppning, klubbmästerskap, 50 kr/start.
  • Aktivitet som anordnas utanför ridskolan men på Hyrf´s anläggning, tex löshoppning, 100 kr/häst och aktivitet.
  • Tävlingar som anmäls i TDB och kräver grönt kort samt P&J eller P&R, 500 kr/häst och tävlingsdag.
  • Häst- och ryttarlicens betalas av de som tävlar (klubben står för lagavgift).
  • Hästens pass och mätintyg är en värdehandling som lämnas ut till tävlande och skall återlämnas personligen till utlämnaren, vid bortslarvande av dessa betalas 3500 kr för pass och 1500 kr för mätintyg.
  • Skadas hästen i samband med tävling, vilket inkluderar lastning och transport står hyrestagaren för försäkringens självrisk på 5000kr.